Separationsångest

Idag ska jag ägna mig åt en aktivitet som frambringar mycket blandade känslor. En aktivitet som jag både hatar och älskar på samma gång. Jag ska slänga saker.

Jag ska alltså inte gå ned till soprummet och slänga sopor, utan jag och Karin ska till tippen. Jag ska göra mig av med massa saker som bara står och samlar damm. Mitt problem, och anledningen till att denna aktivitet framkallar så mycket blandade känslor, är att jag lider av någon slags separationsångest. Jag hatar att slänga saker.

"Den här gamla tröjan, i den här gräsliga färgen, som jag köpte sommaren 1998 och sedan aldrig använde för att den var så fruktansvärt ful - men som ändå lyckats få ett stort hål på ena armbågen... Nej, den kan jag väl ändå inte slänga? Den kanske kan vara bra att ha, någon gång kanske jag drabbas av färgblindhet och då kanske jag vill ha precis den tröjan. Inte för att den är särskilt bekväm, men man vet aldrig"

"Tjock-tv:n från 1800-talet som står parkerad som en oformlig klump bredvid min soffa? Vaddå? Passar den inte ganska bra där? Som ett extra soffbord liksom? Vart ska jag annars lägga alla Jag-behöver-inte-den-här-just-nu-men-kanske-sen-så-jag-vill-inte-lägga-undan-den-grejer?"

"Den där Heja Sverige-tröjan som jag köpte under nåt Hockey-VM för 10 år sen men som gravt missfärgades i tvätten och istället för gul-blå nu är snarare grön-grön? Men den är ju bara sååå bra att färga håret i, och eftersom den redan är missfärgad så behöver man ju inte oroa sig för att missfärga den mer"

"Och den där trasiga resväskan längst in i min klädkammare skulle man, om man vore i behov av fler byrålådor, faktiskt kunna använda att förvara kläder i!"

"Ni kan väl alla hålla med om att det inte på långa vägar vore samma sak att kliva ut på min balkong om inte den där ytterligt fula, trasiga gamla dörrmattan låg och drällde i ett hörn? Den kan man ju inte göra sig av med!"

"Eller den där trasiga ölpirran som Simon så snällt lämnade kvar här efter Playans  25-års fest? Jo - den kan jag faktiskt mycket väl tänka mig att göra mig av med!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0