Bok vs film

Läste klart Snabba Cash idag och funderar nu på om jag borde kolla på filmen. På nåt sätt tycker jag att det är rätt så intressant att se hur en bok blir film. Hur de lyckas överföra en berättelse från ett medie till ett annat. Oftast lyckas de tyvärr inte så där bra som man hoppats på.

Arn till exempel blev jag grymt besviken på. Missförstå mig rätt, det är en jättebra film - om man inte tänker på att det är meningen att den ska bygga på boken. Filmen är en kärlekshistoria - punkt, slut medan böckerna är så mycket mer. I böckerna är kärlekshistorian snarare något som finns i periferin, eller kanske inte riktigt, men det fokuseras inte på den på samma sätt som i filmen.

Men, jag tänker inte rada upp alla filmatiseringar jag blivit besviken på, utan tänkte istället tipsa om en filmatisering som är så ruskigt bra gjort att det  nästan är obehagligt. (Till och med karaktärernas utseende stämmer nästintill på pricken med hur jag hade tänkt mig dem)

Filmatiseringen gick på Tv i början av året och förutom det incestuösa förhållandet mellan William och hans mamma så följer filmen boken nåt otroligt. Bästa bok-som-blir-film jag sett skulle jag vilja påstå! Dessutom är boken en av de bästa jag läst och jag rekommenderar varmt både den och uppföljaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0