Jag hittade på DaVinci-koden

Har varit uppe på Högskolan och spelat spökboll. Heter det spelat förresten? Ja, det måste det göra, vad skulle det annars heta? Lekt spökboll? Kastat spökboll? Kört spökboll? Skitsamma, det var kul, även om jag personligen inte var särskilt duktig... Det gick ut på att man skulle bli träffad, eller? Inte?

På väg hem från spökbollen stannade jag på Ica för att köpa en skurmopp, och då började jag fundera lite över det här med att skura. Och vet ni vad jag avskyr? Jo, folk som säger att de ska moppa. Moppa? Vad är det för ett hittepåord? Skura heter det. Mopp är redskapet man skurar med. Skura. Inte moppa. Aldrig moppa. Bara skura.

Det här med ord är lite roligt, och hur ord kan betyda olika saker i olika dialekter.
När jag precis flyttat upp till Falun så umgicks jag en del med en tjej från Borlänge som läste samma kurs som mig. Inför ett seminarie så hade hon tappat bort boken vi skulle läsa, nästa gång vi träffas säger hon:
"Det är lugnt. Jag hittade på boken".
"Hittade på?" tänkte jag, är hon helt korkad? Hon kan ju inte hitta på boken, då blir det ju fel.
I Dalarna betyder "hitta på" att man letat efter boken och hittat den. I Nyköping, där jag kommer ifrån, betyder "hitta på" just att man hittar på, man ljuger, man fantiserar, man låtsas, man hittar på.
När de flesta av er läste rubriken till det här inlägget, visst trodde ni att jag menade att det var jag som hade hittat på handlingen till DaVinci-koden? Nej, så är det inte, jag har bara hittat boken, under en hög med kläder i min soffa, men nu är vi ju i Dalarna, alltså har jag hittat på den.

Här säger de även att de ska "leta på den" när de ska leta efter något. "Du ska leta på vad?" tänkte jag första gången jag hörde det, om du vet vart den är, varför ska du leta då?

Vet ni för övrigt vad en "butt" är, inte det engelska ordet, utan ett svenskt ord. Det är tydligen samma sak som resten av Sverige skulle kalla för en "skål" eller en "burk".

Kommentarer
Postat av: Marina the one and only

du är rolig du!

2010-11-05 @ 14:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0