Höger, vänster, höger, vänster

Jag kan erkänna att jag har svårt för höger och vänster. Oftast måste jag tänka efter en stund, känna efter vilken hand jag hälsar och skriver med. För det mesta är inte detta ett problem, jag menar det är inte så ofta i min vardag som jag behöver fundera över vilket som är höger och vilket som är vänster. Det brukar funka bra att peka och säga "ditåt".
Men ibland ställer detta till lite problem. Som igår till exempel, när jag och Yoyo var på dansaerobics. Det var första gången vi var på det passet, så koreografin kändes ju lite knepig till att börja med. Men det gick ändå hyfsat bra, så länge jag fick vara i min egen lilla värld, där höger och och vänster inte existerar utan det heter hitåt och ditåt. Så, där står jag i min egen lilla värld och tänker "nu hitåt, sen hopp ditåt, två steg hitåt". Men, helt plötsligt ropar ledaren "Åååh, vänster!". "Eehh...va?" tänker jag, stannar upp en sekund och funderar. Det tar inte mer än någon sekund innan jag kopplat ihop att vänster är ditåt, men under den sekunden har jag hjälplöst hamnat efter i koreografin...

I trafiken går det hyfsat bra, vissa problem kan dock uppstå om jag börjar tänka på högerregeln som just högerreglen och inte som bilar-som-kommer-därifrån-har-företräde-regeln. Men jag skulle vilja säga att det går helt okej ändå...

Jag har fått för mig att tjejer har svårare för höger och vänster. Är detta något jag inbillat mig, eller stämmer det? Ni tjejer som läser, kan inte ni lämna en liten kommentar och bara tala om ifall ni också har problem med detta eller inte, så kan jag göra ett litet fint diagram sen, eller bara luta mig tillbaka och få känna mig normal...

Kommentarer
Postat av: Marina the one and only

NU vet jag vad du ska tatuera.

HÖGER på din högra hand, o så får du tänka att då måste den anndra handen vara vänster..



eller så kan du ju tatuera in vänster på vänsterhanden oxå..



eller om man vill göra lite extra kul, tatuera in höger på vänsterhanden och höger på vänsterhanden!

2010-11-11 @ 15:56:16
Postat av: Lillesyster

"höger på vänsterhanden och höger på vänsterhanden???" :o



Jag har lite svårt för höger och vänster, det kanske är ett släktdrag? ;)

2010-11-11 @ 18:12:16
Postat av: Anna

Jag gillar din idé Marina. Ska fundera på den. Är det kanske det din tatuering betyder förresten? "Det här är höger arm" (eller vilken hand du nu har den på).



Ja, Malin, tror att det kan vara det...



2010-11-11 @ 21:41:24
URL: http://annsann83.blogg.se/
Postat av: "Faster"

Absolut ett släktdrag, ingen tvekan.

Existerar ingen "höger"regel här inte, här tänker vi högt "var rädd om den som sitter bredvid"... problem uppstår dock om man inte gillar den man för tillfället skjutsar runt på - då gäller regeln "var rädd om dig själv och skit i passageraren".. och då kan jag säga att många tutar och pekar lilla söta fingret :-).

2010-11-12 @ 11:55:51
Postat av: Anna

Faster: "var rädd om den som sitter bredvid" var en bra tanke. Den ska jag försöka inpränta i Malin när vi börjar övningsköra, den kanske sätter sig snabbare än "bilar-som-kommer-därifrån-har-företräde-regeln"...

2010-11-14 @ 13:34:31
URL: http://annsann83.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0