Mina sagor och berättelser...

Det är lite sådär nostalgiskt mysigt att vara hemma hos föräldrarna. För en liten stund sedan kom mamma och gav mig en skrivbok hon hittat på vinden. Skrivboken heter "Mina sagor och berättelser" och skapades 1992. Eller jag tror att det är 1992, visst måste det väl ha varit då jag gick i klass 2? Eller? Matematik har aldrig vart mitt stjärnämne. Svenska däremot har jag alltid tyckt om, jag tänkte att jag skulle delge er en av de sagor och berättelser jag hittade i denna lilla skrivbok - komplett med stavfel och allt. Men håll i er, den är rysligt spännande, och aningens läskig...

Det var en gång en häxa som bode i ett hotell. på vinden bode häxan. En dag kom det en kunga - familj med två barn till hotellet. barnen ville se sej om kring på hottellet. dom gick och frågade sin pappa. Pappa får vi gå upp på vinden? sa barnen. Ockej sa kungen. Barnen gick upp vinden. då hörde häxan barna och gick till kanten av trappan. barnen närmade sig då stället där häxan stod. då såg dom häxan och började springa neråt till sin pappa. Dom skrek: pappa pappa, det finns en häxa på vinden! men kungen sa: Det finns inte nåra häxor. Kolla själv pappa, sa barnen. kungen jik upp. Häxan såg kungen också. då såg häxan. kungen sprang också ner och skrek: Jag ser i syne! då kom ett av barnen på en ide. pappa sa barnet, jag har en ide. vadå sa kungen och barnet viskade sin ide till kungen. barnen jik upp och sa till häxan: ät inte upp oss. vi ska hjälpa dej. kolla ut genom fönstret. då gorde häxan det. hon sa: Försöker ni lura mig. ojdå sa dom, vi gick fel. det var på nästa våning. dom gick upp en trappa till. häxan kollade ut genom fönstret. jag ser fortfarande inget. kolla närmare sa barnen och knuffade ut häxan genom fönstret. så dog häxan och så levde kunga - paret lyckliga i alla sina dar.

Spännande va? Själv är jag lite imponerad över hur inkonsekventa mina stavfel är... och man måste ju nästan beundra mina särskrivningar, i synnerhet "om kring".

Det finns ytterligare en historia i denna skrivbok, som handlar om ett monster i ett skåp, men jag känner att det kanske kan vara nog med spänning för idag, eller vad säger ni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0